Πανελλήνιες 2014: Ανοίγει η αυλαία σήμερα με Έκθεση * όλο το πρόγραμμα αλλά και τα θέματα καθώς και η απάντηση στην «ελληνική γλώσσα»

ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΑΝΑ ΜΟΝΑΔΕΣ, ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ

Πανελλήνιες εξετάσεις 2014!

Πανελλήνιες εξετάσεις 2014!

Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ανοίγει σήμερα  αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ αύριο κάνουν πρεμιέρα οι εξετάσεις για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου με την Τράπεζα Θεμάτων.

Οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες μέχρι τις 8 το πρωί, αφού η ώρα έναρξης της εξέτασης ορίστηκε στις 8:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών λυκείων.

Το Σάββατο 21 Ιουνίου θα αρχίσουν οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων. Η Υγειονομική Εξέταση και Πρακτική Δοκιμασία των υποψηφίων για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) θα διεξαχθεί από τις 23 Ιουνίου έως και τις 4 Ιουλίου. Τέλος, οι επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις των Γενικών Λυκείων θα αρχίσουν την Πέμπτη 19 Ιουνίου.

Οι Απολυτήριες Εξετάσεις για τα μαθήματα που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας για την Γ’ τάξη των ημερήσιων και τη Δ’ τάξη των εσπερινών Γενικών Λυκείων θα αρχίσουν την Παρασκευή 13 Ιουνίου για όσους θα έχουν συμμετάσχει στις Πανελλαδικές με βάση το πρόγραμμα που καταρτίζει το κάθε λύκειο χωριστά.

Στα μέσα Ιουνίου όλοι οι υποψήφιοι (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ) πρέπει να πάνε στο λύκειο στο οποίο υπέβαλαν την Αίτηση-Δήλωση του Φεβρουαρίου, προκειμένου να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας για να τον χρησιμοποιήσουν κατά την ηλεκτρονική υποβολή του Μηχανογραφικού τους Δελτίου.

Από χθες στην ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας, δημοσιοποιούνται τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων, προκειμένου όλοι οι μαθητές της Α΄λυκείου να έχουν τον χρόνο να δουν τις ερωτήσεις.

Αναλυτικά το πρόγραμμα:

Το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων Ημερήσιων και Εσπερινών Γενικών Λυκείων 2014

hmerisialykeia

Το πρόγραμμα των επαναληπτικών πανελλαδικών εξετάσεων 2014 Ημερήσιων και Εσπερινών Γενικών Λυκείων

epanalliptikes

Το πρόγραμμα εξετάσεων ειδικών μαθημάτων 2014 για ΓΕΛ & ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α’ & Β’) 

eidikamathimata

Το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων 2014 Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑΛ (Ομαδα Α – Ειδικότητες Ομάδας Β)

EPALAB

Θέματα νεοελληνικής γλώσσας 2014   δείτε τα εδώ   μόλις ανακονωθούν. Η αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων άνοιξε πριν λίγη ώρα , όπου οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου και οι απόφοιτοι των τελευταίων ετών καλούνται να διαγωνιστούν στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας. Τα θέματα της νεοελληνικής γλώσσας για το 2014 θα γίνουν γνωστά σε λίγα λεπτά.
———————————————————————————-

Στο μυαλό των περισσοτέρων υποψηφίων μαθητών που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας και συγκεκριμένα αυτό της έκθεσης έχει καταγραφεί ως ένα μάθημα «υψηλού ρίσκου». Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, η ώρα προσέλευσης έχει οριστεί στις 8 το πρωί, ενώ οι εξετάσεις αρχίζουν μισή ώρα αργότερα .Οι μαθητές μπορούν να αποχωρήσουν από την αίθουσα μετά το πέρας μια ώρας από την στιγμή που θα πάρουν τα θέματα της νεοελληνικής γλώσσας. Όταν οι πρώτοι μαθητές βγουν απο τις αίθουσες των σχολείων τα θέματα θα γίνουν γνωστά.Αυτό αναμένεται να γίνει σε περίπου μισή ώρα δηλαδή περίπου στις 9:30. δείτε τα θέματα των πανελληνίων 2014 εδώ όταν ανακοινωθούν.

=========================================================================================================================================

=========================================================================================================================================

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνει ότι τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων από την Τετάρτη 28 Μαΐου 2014, εκτός από την ιστοσελίδα του Υπουργείου θα αναρτώνται στους δικτυακούς τόπους της ΝΕΡΙΤ, του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.) και της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τα αναζητούν στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Υπουργείου (www.minedu.gov.gr), αλλά και στις διευθύνσεις www.nerit.gr , www.sch.gr και www.oefe.gr.

———————————————————————————————————————————————————–

Το θέμα της έκθεσης σύμφωνα με πληροφορίες είναι σχετικά με το κείμενο του Ι.Μ Παναγιωτόπουλου για το έλλειμμα :

ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ – Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ ́ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ ́ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β ́)
ΤΕΤΑΡΤΗ 28 ΜΑΪΟΥ 2014 – ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΡΕΙΣ (3)
ΚΕΙΜΕΝΟ:
Η «ανθρωπιά» είναι μια λέξη του καιρού μας, ένας όρος κοινόχρηστος, ένα νόμισμα
που κυκλοφορεί σ’ όλα τα χέρια, γιατί συμβαίνει η ανταλλακτική του αξία να είναι πολύ μεγάλη.
Και με την «ανθρωπιά» εννοούμε, φυσικά, τη συμπόνια, τη συμμετοχή, με τον ένα ή τον άλλο
τρόπο, στο πάθος του γείτονα. Και όχι μόνο του γείτονα. Του κάθε ανθρώπου. Άλλοτε
χρησιμοποιούσαν τον όρο «ανθρωπισμός». Έλεγαν: «αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής» και
με τούτο εσήμαιναν μια προσωπικότητα που ξοδευόταν ολόκληρη για να κάμει το καλό. Ο
Ντυνάν, για παράδειγμα, ο ιδρυτής του «Ερυθρού Σταυρού», υπήρξε ένας τέτοιος
ανθρωπιστής. Πέρα απ’ ό,τι θα μπορούσε να ενδιαφέρει αποκλειστικά το άτομό του,
εσυλλογίσθηκε τους ανθρώπους που έπασχαν, έξω από διάκριση φυλής και θρησκείας, «εν
πολέμω και εν ειρήνη».
Ο «ανθρωπιστής», ένας άνθρωπος με σπουδαίες ικανότητες, που αναλίσκεται με
ειλικρίνεια, χωρίς υστεροβουλία, ακόμη και χωρίς τη θεμιτή, επιτέλους, από πολλές απόψεις,
επιθυμία της υστεροφημίας, υπήρξε, για πολλούς αιώνες, ένα θαυμάσιο ιδανικό, που οι
προγενέστεροι το επρόβαλλαν στους μεταγενέστερους. Ακόμη τότε η «ανθρωπιά», μολονότι
δεν έπαυε να είναι κοινή απαίτηση, δεν είχε καταντήσει κοινόχρηστος όρος. Ήταν η σπάνια, η
υψηλή παρουσία, όπου μόνο μερικές εκλεκτές φύσεις κατόρθωναν να φτάσουν. Και ακόμη, μια
καθημερινή άσκηση που ο καθένας την επιθυμούσε για τον εαυτό του, θεωρώντας την
αυτονόητο χρέος του, χωρίς να συλλογίζεται ότι θα μπορούσε και διαφορετικά να την
αξιοποιήσει.
Το γεγονός ότι η απαίτηση της «ανθρωπιάς» έχει γίνει κοινός τόπος σήμερα δεν είναι
χωρίς ιδιαίτερη σημασία. Δείχνει πως η οικουμενική ψυχή αισθάνεται βαθύτερα την
ταλαιπωρία του ανθρώπου και αναζητεί διέξοδο.
Περιττό να προστεθεί πως και η ανθρωπιά, καθώς κι ένα σωρό άλλοι όροι, έχει υποστεί
τρομακτικές διαστρεβλώσεις. Όποιος είπε πως οι ιδέες είναι καθώς τα υγρά, που παίρνουν
το σχήμα του μπουκαλιού τους, είχε, βέβαια, πολύ δίκιο. Και με τους όρους το ίδιο συμβαίνει.
Αλλάζουν νόημα, αλλάζουν απόχρωση, κατά τον τρόπο που τους μεταχειρίζεται κανείς και
κατά τον σκοπό που επιδιώκει χρησιμοποιώντας τους. Έτσι, μπορούμε να μιλούμε όλοι για
ανθρωπιά, αλλά να εννοούμε ολωσδιόλου διαφορετικό πράγμα ο καθένας.
Έπειτα, ένας όρος, μια λέξη, μια έκφραση, που βρίσκεται ολοένα στο στόμα μας, σιγά
σιγά φτωχαίνει, αδειάζει, αποστεώνεται, αυτοακυρώνεται. Φοβούμαι πως ίσια ίσια αυτό έχει
συμβεί με την ανθρωπιά. Αρκεί μια ματιά ολόγυρά μας, για να το νιώσουμε καλύτερα τούτο. Η
καθημερινή ζωή ολοένα και περισσότερο χάνει τη θαλπωρή, τη γλυκιά ζεστασιά της. Είναι ένας
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ – Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
χειμώνας χωρίς αλκυονίδες. Η «καλημέρα», αυτό το χαρούμενο άνοιγμα παραθύρου προς τον
αίθριο ουρανό, μεταβάλλεται σιγά σιγά σε μορφασμό. Η ανθρώπινη λαιμαργία, η δίψα της
ευζωίας δεν αφήνει τόπο για ευγενικά αισθήματα. Κάτι περισσότερο: τα ευγενικά αισθήματα
θεωρούνται ξεπερασμένα.
Λησμονούμε, ωστόσο, πως η ανθρωπιά είναι κυριότατα βούληση, δεν είναι γνώση, δεν
είναι μόνο γνώση. Και δεν είναι λόγος, είναι πράξη. Είναι ένας ολόκληρος εσωτερικός κόσμος,
στην τελείωσή του, που ακτινοβολεί παντού. Η ανθρωπιά αποκλείει τη μισαλλοδοξία, την
καταφρόνηση του άλλου ανθρώπου· είναι επιεικής και ήπια. Περιέχει πολλή συγκατάβαση και
πολλή κατανόηση. Η ανθρωπιά είναι κυκλική παρουσία. Δεν βρίσκεται στραμμένη προς ένα
μονάχα σημείο του ορίζοντα. Εκείνος που είναι αληθινά ανθρώπινος δεν μπορεί παρά να
είναι, σε κάθε περίσταση, ανθρώπινος. Η ανθρωπιά δεν είναι επάγγελμα, δεν είναι όργανο
αυτοπροβολής και επιτυχίας. Είναι απάρνηση. Πρέπει πολλά ν’ αρνηθείς, για να κερδίσεις τα
ουσιωδέστερα. Αλλά δεν είναι και παθητική κατάσταση. Ολωσδιόλου αντίθετα, αποτελεί μορφή
αδιάκοπης ενέργειας. Είναι πολύ ευκολότερο να γίνεις «μέγας ανήρ» παρά να γίνεις «μεγάλος
άνθρωπος». Η Ιστορία είναι γεμάτη παραδείγματα μεγάλων ανδρών. Αλλά έχει πολύ λίγους
«ανθρώπους» να παρουσιάσει.

I.Μ.Παναγιωτόπουλος, Ο Σύγχρονος Άνθρωπος.

Οι Εκδόσεις των φίλων, Αθήνα 1988. 18η έκδοση (Διασκευή).

A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε
                                                            (100-120 λέξεις).
                                                                 Μονάδες 25

Β1. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100 έως 120 λέξεων το περιεχόμενο του
                                                       αποσπάσματος που ακολουθεί: «Η ανθρώπινη λαιμαργία, η δίψα της ευζωίας
                                                                                                                 δεν αφήνει τόπο για ευγενικά αισθήματα. Κάτι περισσότερο: τα ευγενικά
                                                                                                                                                                          αισθήματα θεωρούνται ξεπερασμένα.».
                                                                                                                                                                                                        Μονάδες 10
Β2. α) Να βρείτε δύο τρόπους ανάπτυξης στην πρώτη παράγραφο του
                                                     κειμένου (Η «ανθρωπιά» … «εν πολέμω και εν ειρήνη») και να δικαιολογήσετε
                                                                                                                 την απάντησή σας.
Μονάδες 6

β) Ποια νοηματική σύνδεση εκφράζουν οι διαρθρωτικές λέξεις:
έτσι (στην τέταρτη παράγραφο)
ωστόσο (στην έκτη παράγραφο).
Μονάδες 4

Β3.
α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του
κειμένου:
αναλίσκεται, οικουμενική, διαστρεβλώσεις, ολωσδιόλου, ευζωίας.
Μονάδες 5

ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙ∆ΕΣ

ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ – Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του
κειμένου:
κοινόχρηστος, συμμετοχή, αυτοακυρώνεται, γνώση, αδιάκοπης.
Μονάδες 5

Β4.
α) Να αιτιολογήσετε
περιπτώσεις:
τη
χρήση
των
εισαγωγικών
στις
παρακάτω
«αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής» (στην πρώτη παράγραφο)
«Ερυθρού Σταυρού» (στην πρώτη παράγραφο).
Μονάδες 2

β) Να εντοπίσετε στο κείμενο τρεις εκφράσεις με μεταφορική σημασία.
Μονάδες 3

Γ1.
Σε άρθρο σας, που θα δημοσιευτεί σε τοπική εφημερίδα, να αναφερθείτε σε
φαινόμενα που αποδεικνύουν το έλλειμμα ανθρωπιάς στην εποχή μας, αλλά
και σε δραστηριότητες, ατομικές και συλλογικές, που αποσκοπούν στον
περιορισμό αυτού του ελλείμματος (500-600 λέξεις).
Μονάδες 40

ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομέ νους)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω-
πάνω να συμπληρώσετε τα Ατομικά στοιχεία μαθητή. Στην αρχή των
απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και το
εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να
μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.
Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων
αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα
δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση. Κατά την αποχώρησή σας να
παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο
με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει.
Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙ∆ΕΣ

===============================================================================================================

===============================================================================================================

===============================================================================================================

Οι απαντήσεις στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας :

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ ́ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ ́ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β ́)
ΤΕΤΑΡΤΗ 28 ΜΑΪΟΥ 2014 – ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ:
(ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ)

Α1.
Ο συγγραφέας πραγματεύεται το φαινόμενο του ανθρωπισμού στη σύγχρονη
εποχή. Αρχικά προσδιορίζει την έννοια της ανθρωπιάς ως συμμετοχής στα
προβλήματα των συνανθρώπων. Έπειτα, τη συγκρίνει με την παλαιότερη έννοια του
«ανθρωπιστή» ως ατόμου που ανιδιοτελώς προσφέρει τις υπηρεσίες του σε όλους
αδιακρίτως τους ανθρώπους. Υποστηρίζει ότι η συχνή ανάγκη για φαινόμενα
ανθρωπιάς στη σύγχρονη εποχή αποδεικνύει την ψυχική ταλαιπωρία του ανθρώπου
και την ανάγκη για την εξεύρεση λύσεων. Διευκρινίζει, όμως, ότι η ανθρωπιά έχει
αποκτήσει πια διαφορετική σημασία για τον καθένα λόγω της ανεξέλεγκτης χρήσης
της. Η ανθρώπινη απληστία επιβεβαιώνει της αλλοίωση της ανθρωπιάς. Καταλήγει
ότι η ανθρωπιά πρέπει να αποδεικνύεται και να επιβεβαιώνεται διαρκώς με πράξεις
που διαφοροποιούν τους σπουδαίους ανθρώπους από τους πραγματικά
«ανθρωπιστές».

Β1.
[Η ανθρώπινη λαιμαργία, η δίψα της ευζωίας δεν αφήνει τόπο για ευγενικά
αισθήματα. Κάτι περισσότερο: τα ευγενικά αισθήματα θεωρούνται ξεπερασμένα.]
Η απληστία που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους της σύγχρονης εποχής τους
απομακρύνει από τις ηθικές αξίες, τα υψηλά ιδανικά και τον ανθρωπισμό. Είναι
γεγονός πως σε μια κοινωνία καταναλωτική το άτομο μένει στάσιμο σε πρωτόγονα
ένστικτα, χωρίς να εξελίσσεται σε ηθική οντότητα. Η ανάγκη του, δηλαδή, να
αποκτήσει ολοένα και περισσότερα αγαθά, ώστε να καλύψει τις πολλαπλές του
ορέξεις, τον οδηγεί να θεωρεί απαρχαιωμένες τις αξίες όπως η ευγένεια, η
καλοσύνη και συνάμα οποιαδήποτε πρακτική τις εκφράζει. Καταληκτικά, η
ανθρώπινη συμπεριφορά φαίνεται να προδίδει αδυναμία και να καθιστά ευάλωτο
εκείνον που την εκδηλώνει οπότε το άτομο που επιζητά την ευτυχία καταλήγει να
υιοθετεί απάνθρωπες μεθόδους για την κατάκτησή της.

Β2. α)
Η παράγραφος αναπτύσσεται με:
α) ορισμό [οριστέα έννοια: ανθρωπιά, γένος: λέξη/ όρος (κοινόχρηστος), ειδοποιός
διαφορά: συμβαίνει… μεγάλη]
β) παράδειγμα [Ο Ντυνάν, για παράδειγμα…εν ειρήνη»]
Εναλλακτικά:
γ) αιτιολόγηση [γιατί συμβαίνει η ανταλλακτική του αξία να είναι πολύ μεγάλη]
Β2. β)
έτσι: συμπέρασμα-αποτέλεσμα
ωστόσο: αντίθεση-εναντίωση

Β3. α)
δαπανάται, ξοδεύεται
συλλογική, καθολική, διεθνής
αλλοιώσεις, παραμορφώσεις
πλήρως, ολοκληρωτικά
ευημερίας, καλοπέρασης
Β3. β)
ιδιωτικός, ατομικός
αποχή, αποστασιοποίηση
αυτοεπιβεβαιώνεται, αυτοεπαληθεύεται, αυτοπραγματώνεται
άγνοια, αμάθεια
αποσπασματικής, διακεκομμένης, ασυνεχούς

Β4. α)
«αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής»: παράθεση αυτούσιας φράσης – εξάρτηση από
το λεκτικό ρήμα «έλεγαν»
«Ερυθρού Σταυρού»: όρος/τίτλος – έμφαση σε ονομασία φορέα – οργανισμού
Β4. β)
(μια έκφραση) … αδειάζει (§5)
γλυκιά ζεστασιά (§5)
δίψα της ευζωίας (§5)

Εναλλακτικά:
Οικουμενική ψυχή (§3)
…ένας κόσμος … που ακτινοβολεί παντού (§6)
Γ1. Άρθρο: Ο Ανθρωπισμός στο Νέο Αιώνα

Πρόλογος
Ο Ανθρωπισμός συνδέεται με την καλλιέργεια της ψυχής και του σώματος για την
εκδήλωση του σεβασμού και της αγάπης προς την αξία άνθρωπος. Αποβλέπει στην
ολόπλευρη καλλιέργεια των σωματικών και πνευματικών ικανοτήτων του ανθρώπου. Έχει
σα σκοπό να τον λυτρώσει από την άγνοια και να αναπτύξει αρμονικά τις σωματικές,
πνευματικές και ηθικές δυνατότητές του. Αποτελεί επιτακτικό αίτημα της εποχής μας και
προτάσσει την τιμιότητα, την ευσυνειδησία και τη δικαιοσύνη.
Φαινόμενα που αποδεικνύουν το έλλειμμα ανθρωπιάς στην εποχή μας
1. Η αξιοπρεπής υλική διαβίωση υπονομεύεται από φαινόμενα:
α) οικονομικής εξαθλίωσης, β) ανεργίας, γ) πενιχρών αμοιβών, δυσαναλόγων
προς την προσφερόμενη εργασία, δ) μορφές αναγκαστικής εργασίας (π.χ. εργασία
ανηλίκων). Το χρησιμοθηρικό πνεύμα της σύγχρονης εποχής και ειδικότερα το
ανελέητο κυνηγητό του κέρδους ερμηνεύουν την εκμετάλλευση ανθρώπου από
άνθρωπο.
2. Η απουσία κρατικής μέριμνας για τη δημιουργία της πρέπουσας ιατρικής και
νοσοκομειακής υποδομής θέτει σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών.
3. Ρατσιστικές αντιλήψεις αναβιώνουν και οι κοινωνίες χωρίζονται σε
ευνοουμένους και αδικημένους.
4. Η έξαρση της βίας και της εγκληματικότητας αποτελεί εκδήλωση
βαρβαρότητας και απανθρωπιάς σε έναν κόσμο που έχει εξοικειωθεί με το θάνατο
και την οιμωγή των θυμάτων.
5. Φαινόμενα λασπολογίας, σκανδαλοθηρίας και ενασχόλησης με την ιδιωτική
ζωή ανθρώπων θίγουν την ανθρώπινη ελευθερία και αξιοπρέπεια.
6. Σε πολιτικό επίπεδο, δημαγωγοί καπηλεύονται όνειρα και φιλοδοξίες,
εφαρμόζουν τις αρχές του μακιαβελισμού, επιβάλλουν αυταρχικά καθεστώτα και δε
διστάζουν να αιματοκυλήσουν λαούς, θέλοντας να ικανοποιήσουν τις προσωπικές
τους φιλοδοξίες. Η φαυλότητα κατά την άσκηση της εξουσίας υποκρύπτει συχνά
πολιτικές σκοπιμότητες και συμφέροντα σε βάρος της ανθρώπινης αξίας.
7. Το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης των λαών πλήττεται από τη δυνατότητα των
ισχυρών να ελέγχουν τους ανίσχυρους οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά.
8. Το πολιτιστικό περιβάλλον υποβαθμίζεται (φθορά μνημείων πολιτιστικής
κληρονομιάς, πρόχειρη ανοικοδόμηση κ.ά.), ενώ η μαζική παραγωγή προϊόντων
υποκουλτούρας βυθίζει στο σκοταδισμό της αμάθειας. Η καταστροφή του φυσικού
περιβάλλοντος υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής και απειλεί την ύπαρξη του ιδίου
του ανθρώπου.
Δραστηριότητες, ατομικές και συλλογικές, που αποσκοπούν στον περιορισμό
αυτού του ελλείμματος
Α. Ατομικές:
1. Ιδιαίτερα σήμερα εν μέσω οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης, το μόνο
μέσο στον περιορισμό του ελλείμματος είναι η αλληλεγγύη και η ενσυναίσθηση.
• Μονάχα στο διπλανό μας μπορούμε να βασιστούμε κι εκείνος σε εμάς, ώστε
να επιτευχθεί η ειρήνη, η ομόνοια, η ανάδειξη της ανθρωπιάς.
• Η πρόοδος του ατόμου δεν πηγάζει, ως αγαθό, μόνο από τον εαυτό του,
αλλά και από το κοινωνικό σύνολο.
2. Ένταξη του πολίτη σε ιδιωτικούς ή Μη Κυβερνητικούς φορείς για την
ανάδειξη φαινομένων απανθρωποποίησης, υλική προσφορά ακόμη και από το
υστέρημά του.
• Η βίωση των αρχών της δικαιοσύνης και του σεβασμού προς τον άνθρωπο
εξαρτώνται από την αποδοχή των «χριστιανικών παραγγελμάτων» για αγάπη προς
τον πλησίον.
3. Εθελοντική συμμετοχή του ατόμου σε προγραμματισμένες δράσεις
Εκκλησίας, Πολιτείας, Δήμων, Μ.Κ.Ο., τηλεοπτικών καναλιών.
Β. Συλλογικές:
1. Η πολιτεία θα πρέπει να μεριμνήσει για τη δημοκρατική λειτουργία των
θεσμών, για τον περιορισμό της οικονομικής δυστυχίας, για την εδραίωση ενός
κράτους δικαίου, όπου θα γίνεται σεβαστή η ανθρώπινη αξία.

Η τοποθέτηση του ανθρώπινου όντος από την πολιτεία ως κεντρικής αξίας κατά
τέτοιο τρόπο, ώστε τίποτα να μην είναι πάνω από τον άνθρωπο και κανένας άνθρωπος να
μη θεωρείται υποδεέστερος του άλλου.
2. Οι φορείς κοινωνικοποίησης και ιδιαίτερα η οικογένεια και η εκπαίδευση να
γαλουχήσουν τους νέους με αρχές, που θα τους οδηγήσουν στην ηθικοπνευματική
ολοκλήρωση της προσωπικότητάς τους. Αυτή παρεμποδίζει την υποταγή στα
ένστικτα, ενισχύει τον έλεγχο της συνείδησης και αποτρέπει τις επιμεμπτές πράξεις
σε βάρος των αδύναμων κοινωνικών ομάδων.
• Είναι αναγκαία η απόκτηση κοινωνικής συνείδησης, ώστε να πάψει ο
ατομικισμός να τροφοδοτεί τρόπους συμπεριφοράς ενάντια στον άνθρωπο.
3. Η ανάληψη πρωτοβουλιών από διεθνείς οργανισμούς και οργανώσεις είναι
επιβεβλημένη για να καταπολεμηθούν η φτώχεια, η ανέχεια, η αδικία και η
κοινωνική δυστυχία.
• Οργανωμένες αποστολές σε περιοχές που πλήττονται από τα φαινόμενα
έλλειψης ανθρωπιάς.
4. Η ανθρωποκεντρική στροφή του πολιτισμού θα επιτρέψει την υποταγή των
οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών δραστηριοτήτων σε έναν υπέρτατο σκοπό
την ηθική ανάκαμψη και τη δημιουργία ενός κόσμου πραγματικών ανθρώπων.
5. Τα Μέσα ενημέρωσης ως φορείς διακίνησης ιδεών και πληροφοριών να
δημοσιοποιούν και να καταγγέλλουν τα φαινόμενα ελλείμματος ανθρωπιάς και
να παρακινούν τους πολίτες σε συλλογική δράση.
Επίλογος
Για να επιτευχθεί ο Ανθρωπισμός χρειάζεται ο άνθρωπος να πλησιάσει τον εαυτό
του και το συνάνθρωπο και οι ηθικές αξίες να αποκτήσουν το προβάδισμα έναντι
των υλικών αξιών. Απέναντι στην απογοητευτική πραγματικότητα ο σύγχρονος
άνθρωπος οφείλει να προβάλει σθεναρή αντίσταση. Η εποχή μας δεν έχει ανάγκη
μόνο από θεωρητικές αναλύσεις των συμπτωμάτων της απανθρωποποίησης, αλλά
κυρίως χρειάζεται αγώνες και ορισμένες φορές θυσίες για την υπέρβασή της.

3 σκέψεις σχετικά με το “Πανελλήνιες 2014: Ανοίγει η αυλαία σήμερα με Έκθεση * όλο το πρόγραμμα αλλά και τα θέματα καθώς και η απάντηση στην «ελληνική γλώσσα»

  1. Παράθεμα: Πανελλήνιες 2014: Ανοίγει η αυλαία σήμερα με Έκθεση * όλο το πρόγραμμα αλλά και το θέμα « ***************** "CretanPatriot" *****************

  2. Παράθεμα: Πανελλήνιες 2014: Ανοίγει η αυλαία σήμερα με Έκθεση * όλο το πρόγραμμα αλλά και το σημερινό θέμα « ***************** "CretanPatriot" *****************

  3. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ.

    Προσωπικότητα κοινωτική είναι αυτός που έχει προσφέρει στο σύνολο των ανθρώπων δίχως ανταμοιβή τα πάντα. Δεν είναι το εγώ να βολευτώ και οι άλλοι ας πεθάνουν, αλλά να προσφέρω κατά το δυνατόν στον συνάνθρωπό μου.
    Το άτομο έχει αξία όταν προσφέρει για το σύνολο, συλογικότητα η οποία ξεπερνά τον κύκλο της ισότητας η οποία έχει παραφραστεί. Το επάγγελμα δεν παίζει απολύτως κανέναν ρόλο στον άνθρωπο της προσωπικότητας, ούτε η εξουσία, ούτε το χρήμα ούτε η κοινωνική κατάταξη.
    Αυτό είναι κάτι που στην σημερινή ανθρωπότητα έχει μεταλλαχθεί κάπως και στο νόημά τους δύσκολα μπορεί κάποιος να μπει.
    Εύχομαι στα νεαρά ελληνάκια καλή επιτυχία.
    Εγώ αφιέρωσα ένα βιβλίο με τον τίτλο….ΤΑ ΕΛΛΗΝΑΚΙΑ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ.
    Και ένα στίχο στους ανθρωπιστές άν υπάρχουν και όσοι υπάρχουν.
    Άνθρωποι και ποντίκια
    έχουν γίνει ένα
    διάκριση δεν γίνεται
    τώρα σε κανένα.
    Επιρεαζόμενος πριν πολλά χρόνια όταν διάβασα το βιβλίο του ΑΛΜΠΕΡΤ ΚΑΜΥ, ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΠΟΝΤΙΚΙΑ.
    Η μοναδική ελπίδα για να βρει τον δρόμο της η ανθρωπότητα είναι η ΓΕΝΝΗΣΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ.
    Το φρονείν ευδαιμονίας πρώτον υπάρχει. ΕΞΟΔΟΣ ΕΚ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΕΞΏΛΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΛΗΣ ΣΥΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΝΩΛΗΣ.
    Η μόνη λύση είναι η σκέψη βγαλμένη μέσα εκ τσαλακομένων χαρτιών, βιβλίων κάθε ειδών και εποχών. Μια σταγόνα σκέψης είναι το παν του παντός, είναι η επενεργούσα δύναμη του παντώς, ανθρώπων και θεών. Η ΑΠΛΟΤΗΤΑ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗς ΘΕΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΘΕΟ ΤΩΝ ΕΚΛΕΚΤΏΝ.
    Η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΕΚΤΙΜΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ.
    ΕΜΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΔΩΣΟΥΜΕ ΝΕΑ ΠΝΟΗ.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.